Skrócone leczenie przeciwbakteryjne w ostrym zapaleniu ucha srodkowego

Hoberman i in. (Wydanie 22 grudnia) przeprowadził dobrze zaprojektowane badanie, które wykazało, że 10-dniowy cykl klawulanianu amoksycyliny przewyższał 5-dniowy schemat leczenia dzieci w wieku od 6 do 23 miesięcy z ostrym zapaleniem ucha środkowego. Badacze wyjaśniają, że zdecydowali się na badanie klawulanianu amoksycyliny, ponieważ jest to obecnie najskuteczniejszy doustny środek przeciwbakteryjny do leczenia ostrego zapalenia ucha środkowego . Jednak skuteczność nie jest jedyną zmienną wpływającą na taką decyzję o leczeniu. Amoksycylina w dużych dawkach jest skuteczna przeciwko zwykłym patogenom bakteryjnym. Ma również korzystny profil bezpieczeństwa, smak akceptowalny dla dzieci, stosunkowo niski koszt i węższe spektrum mikrobiologiczne niż amoksycylino-klawulanian. Jest to kolektywny argument, że stowarzyszenia zawodowe na całym świecie zalecają amoksycylinę jako lek pierwszego rzutu w leczeniu ostrego zapalenia ucha środkowego u dzieci.2-4 Czy to słuszne, ponieważ 10-dniowy kurs amoksycyliny -cypululan przewyższał 5-dniowy cykl, w którym następowałoby podobne wyniki, gdyby badanym środkiem przeciwdrobnoustrojowym była zamiast tego duża dawka amoksycyliny? Jeśli ta konkluzja jest słaba, dlaczego badacze nie badali bezpośrednio amoksycyliny? David R. Vinson, MD Permanente Medical Group, Oakland, Kalifornia Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 4 Referencje1. Hoberman A, Paradise JL, Rockette HE, et al. Skrócone leczenie przeciwbakteryjne w przypadku ostrego zapalenia ucha środkowego u małych dzieci. N Engl J Med 2016; 375: 2446-2456 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Lieberthal AS, Carroll AE, Chonmaitree T, i in. Rozpoznanie i leczenie ostrego zapalenia ucha środkowego. Pediatrics 2013; 131: e964-99 Crossref Web of Science Medline 3. Le Saux N, Robinson JL. Zarządzanie ostrym zapaleniem ucha środkowego u dzieci w wiek u sześciu miesięcy i starszych. Paediatr Child Health 2016; 21: 39-50 Crossref Web of Science Medline 4. Ovnat Tamir S, Shemesh S, Oron Y, Marom T. Wskazówki dotyczące ostrego zapalenia ucha środkowego w wybranych krajach rozwiniętych i rozwijających się: jednolitość i różnorodność. Arch Dis Child 2016 6 września (Epub przed drukiem) Tabela 1. Tabela 1. Zbiorcza metaanaliza podwójnie ślepej, randomizowanej, kontrolowanej próby z użyciem tego samego środka antybiotycznego w każdej grupie i porównywanie zmniejszonego czasu z leczeniem standardowym u małych dzieci z ostrym zapaleniem ucha środkowego. Hoberman i in. stwierdzili mniej korzystne wyniki ze schematem dawkowania klawulanianu amoksycyliny niż w przypadku standardowego schematu leczenia u dzieci w wieku poniżej 2 lat z ostrym zapaleniem ucha środkowego. Autorzy podkreślają zalety swoich badań w porównaniu z większością randomizowanych, kontrolowanych badań włączonych do systematycznego p rzeglądu Cochrane, w którym stwierdzono, że nie ma różnicy między krótkotrwałym leczeniem a standardowym czasem trwania leczenia. W tym przeglądzie Cochrane Analizowano 49 randomizowanych, kontrolowanych badań klinicznych, tylko 2 z nich3 miały takie same mocne strony jak w badaniu przeprowadzonym przez Hobermana i in. – podwójnie zaślepiona próba, ten sam antybiotyk podawany w każdej grupie, wiek uczestników poniżej 30 miesięcy, surowe kryteria diagnostyczne, w tym algorytm zaproponowany przez Paradise, 4 duże rozmiary próbki i analiza bakteriologiczna próbek nosogardła. Skumulowana metaanaliza tych wysokiej jakości badań wykazała, że badanie przeprowadzone przez Hobermana i in. Potwierdziło jedynie już dostępne dowody, że odsetek niepowodzeń klinicznych przy standardowym czasie leczenia jest o 10 do 15 punktów procentowych niższy niż wskaźnik leczenia o krótszym czasie trwania (Tabela 1). Robert Cohen, MD Center Hospitalier Intercommunal de Cr éteil, Créteil, France Corinne Levy, MD Institut Mondor de Recherche Biomédicale, GRC GEMINI, Créteil, Francja -france.fr Martin Chalumeau, MD, Ph.D. Paris Descartes University, Paryż, Francja Dr Cohen zgłasza otrzymywanie dotacji i opłat głośnikowych od firm Pfizer, GlaxoSmithKline, Sanofi Pasteur MSD i AstraZeneca oraz opłat konsultingowych od firm Pfizer, GlaxoSmithKline i Jansen; oraz dr Levy, otrzymujący wsparcie finansowe od firmy Pfizer, GlaxoSmithKline, Sanofi Pasteur MSD i AstraZeneca. Nie zgłoszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 4 Referencje1. Kozyrskyj A, Klassen TP, Moffatt M, Harvey K. Krótkofalowe antybiotyki na ostre zapalenie ucha środkowego. Cochrane Database Syst Rev 2010; 9: CD001095-CD001095 2. Cohen R, Levy C, Boucherat M, Langue J, de La Rocque F. Wieloośrodkowe, randomizowane badanie z podwójnie ślepą próbą, w porównaniu z 10 dniami antybiotykoterapii w leczeniu ostrego zapalenia ucha Å ›rodkowego u małych [hasła pokrewne: ginekologia, gdynia psycholog, leczenie kanałowe ]