Neuropatia talidomidowa

W swoich badaniach nad stosowaniem talidomidu w leczeniu choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi (GVHD), Vogelsang i in. (Wydanie 16 kwietnia) zminimalizować powagę neuropatii talidomidu. Dalsze badania pacjentów, którzy przyjmowali talidomid jako środek uspokajający, wykazały, że nawet w kilka lat po zaprzestaniu stosowania leku nie doszło do poprawy czucia w 50 procentach przypadków. Całkowita ilość zaaplikowanego leku określa ciężkość Dlatego każda neuropatia występująca u pacjentów leczonych z powodu GVHD może być bardzo ciężka, ponieważ dzienna dawka 800 do 1600 mg jest 5 do 10 razy większa niż dawka uspokajająca.
Ponieważ lek został ponownie wprowadzony, w przypadku różnych zaburzeń częstotliwość neuropatii wynosi 25 procent lub więcej.34 5 W tych badaniach neurolodzy kliniczni pomogli w monitorowaniu pacjentów, a testy elektrofizjologiczne zostały przeprowadzone w regularnych odstępach czasu w celu wykrycia neuropatii na jak najwcześniejszym etapie. Zatrzymanie leku na tym etapie daje największą szansę na odzyskanie czucia. Ostrzeżenia o neuropatycznych skutkach ubocznych talidomidu powinny być zawarte w informacjach dostarczanych z dostawami leku.
CL Crawford, MB, Ch.B., MRCP
Charing Cross and Westminster Medical School, Londyn W6 8RF, Wielka Brytania
5 Referencje1. Vogelsang GB, Farmer ER, Hess AD, i in. . Talidomid do leczenia przewlekłej choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi. N Engl J Med 1992; 326: 1055-8.
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Fullerton PM, O Sullivan DJ. . Neuropatia talidomidowa: badanie kliniczne, elektrofizjologiczne i histologiczne. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1968; 31: 543-51.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Knop J, Bonsmann G, Happle R i in. . Talidomid w leczeniu sześćdziesięciu przypadków przewlekłego tocznia rumieniowatego krążkowego. Br J Dermatol 1983; 108: 461-6.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Wulff CH, Hoyer H, Asboe-Hansen G, Brodthagen H.. Rozwój poli-neuropatii podczas leczenia talidomidem. Br J Dermatol 1985; 112: 475-80.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Heney D, Norfolk DR, Wheeldon J, Bailey CC, Lewis IJ, Barnard DL. . Leczenie talidomidem w przypadku przewlekłej choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi. Br J Haematol 1991; 78: 23-7.
Dr Vogelsang odpowiada:
Do redakcji: dr Crawford prawidłowo podkreśla, że obserwowano neurotoksyczność podczas leczenia talidomidem. Formularze zgody stosowane w naszej próbie stosowania talidomidu w przewlekłej GVHD podkreślały to ryzyko. Napotkaliśmy ten problem u 10% pacjentów. Powikłanie to jest słabo zrozumiałe zarówno ze względu na brak stałych danych na temat częstości stosowania talidomidu jako środka uspokajającego, jak i na obecną rzadkość stosowania talidomidu. Na przykład korelacja między dawką a stopniem neurotoksyczności, o której wspomniał dr Crawford, opiera się na obserwacjach u czterech pacjentów, którzy przyjmowali duże dawki talidomidu.1 Niepublikowane badania na szczurach i królikach nie wykazały utraty dużej średnicy włókien, zmiany histologiczne, które odnotowano u pacjentów, pomimo znacznie wyższych dawek podawanych zwierzętom.2 Stosowanie monitorowania elektrofizjologicznego jest bardzo trudne u pacjentów z przewlekłą GVHD z wielu powodów, w tym z małopłytkowości, twardziny skóry i częstą historię leczenie lekami neurotoksycznymi.
Stwierdzamy, że objawy są szybko odwracalne, jeśli lek odstawia się przy pierwszej oznace problemu Leczenie talidomidem zostało z powodzeniem wznowione u kilku pacjentów bez nawracających powikłań neurologicznych. Tak więc neurotoksyczność talidomidu wyraźnie wymaga większych badań, ale nie powinna wykluczać stosowania tego leku u pacjentów z potencjalnie śmiertelną chorobą.
Georgia B. Vogelsang, MD
Johns Hopkins Oncology Center, Baltimore, MD 21287
2 Referencje1. Fullerton PM, O Sullivan DJ. . Neuropatia talidomidowa: badanie kliniczne, elektrofizjologiczne i histologiczne. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1968; 31: 543-51.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Schwab BW, Arezzo JL, Paldino AM, i in. . Rabbit nerwu surowego odpowiedzi na przewlekłe leczenie talidomidem i supidimidem. Muscle Nerve 1984; 7: 362-8.
(2)
[patrz też: choroba niedokrwienna serca leczenie, stomatolog warszawa centrum, who definicja zdrowia ]