Donepezil i Memantyna na umiarkowaną i ciężką chorobę Alzheimera

width=768Badania kliniczne wykazały korzyści płynące z inhibitorów cholinoesterazy w leczeniu łagodnej i umiarkowanej choroby Alzheimera. Nie wiadomo, czy korzyści leczenia będą kontynuowane po przejściu do choroby o nasileniu umiarkowanym do ciężkiego. Metody
Przeznaczyliśmy 295 pacjentów, którzy przebywali w społeczności, którzy byli leczeni donepezilem przez co najmniej 3 miesiące i którzy mieli umiarkowaną lub ciężką chorobę Alzheimera (wynik 5 do 13 na standardowym badaniu stanu mini-mentalnego [SMMSE, w którym zakres ocen wynosił od 0; do 30, z wyższymi wynikami oznaczającymi lepszą funkcję poznawczą]), aby kontynuować donepezyl, przerwać donepezil, przerwać donepezil i rozpocząć memantynę lub kontynuować donepezil i rozpocząć memantynę. Pacjenci otrzymywali leczenie badawcze przez 52 tygodnie. Wyniki leczenia były oceniane na podstawie SMMSE i na skali aktywności w Bristol Daily Living Daily (BADLS, w której wyniki obejmują zakres od 0 do 60, przy czym wyższe wyniki wskazują na większe upośledzenie). Minimalne klinicznie istotne różnice wynosiły 1,4 punktu na SMMSE i 3,5 punktu na BADLS.
Wyniki
Pacjenci wyznaczeni do kontynuacji leczenia donepezylem, w porównaniu do pacjentów, którzy przerwali leczenie donepezilem, mieli wynik SMMSE wyższy o średnio 1,9 punktu (przedział ufności 95%, od 1,3 do 2,5) oraz wynik na BADLS, który był niższy (co wskazuje na mniejsze upośledzenie) o 3,0 punktu (95% CI, 1,8 do 4,3) (P <0,001 dla obu porównań). Pacjenci otrzymujący memantynę, w porównaniu do pacjentów otrzymujących memantynę placebo, mieli wynik na SMMSE, który był średnio o 1,2 punktu wyższy (95% CI, 0,6 do 1,8, P <0,001) i wynik na BADLS, który był o 1,5 punktu mniejszy (95% CI, 0,3 do 2,8, P = 0,02). Skuteczność donepezilu i memantyny nie różniła się istotnie w obecności lub nieobecności drugiej. Nie stwierdzono istotnych korzyści połączenia donepezilu i memantyny z samym donepezilem.
Wnioski
U pacjentów z umiarkowaną lub ciężką chorobą Alzheimera dalsze leczenie donepezilem wiązało się z korzyściami poznawczymi, które przekraczały minimalną klinicznie istotną różnicę i znaczące korzyści funkcjonalne w ciągu 12 miesięcy. (Finansowane przez Brytyjską Radę ds. Badań Medycznych i Zjednoczonego Stowarzyszenia Chorych na Alzheimera, numer Bieżącego Kontrolowanego Testu, ISRCTN49545035.)
Wprowadzenie
Większość badań oceniających inhibitory cholinoesterazy w leczeniu choroby Alzheimera dotyczyło pacjentów z łagodną lub umiarkowaną chorobą. Pomimo pytań dotyczących metod stosowanych w badaniach1 i dotyczących znaczenia klinicznego zgłoszonych korzyści, 1,2 wytycznych zaleca leczenie inhibitorem cholinesterazy, chociaż niektórzy zalecają przerwanie leczenia, gdy choroba Alzheimera stanie się poważna.3 Dowody na skuteczność memantyny wykazano przede wszystkim u pacjentów z umiarkowaną lub ciężką chorobą Alzheimera.4 Wyniki badania wykazujące, że leczenie skojarzone memantyną i inhibitorem cholinoesterazy były skuteczniejsze niż leczenie samym inhibitorem cholinesterazy5, nie zostały powtórzone.6 Wyniki z randomizowanych, kontrolowanych badań z udziałem pacjentów z od umiarkowanej do ciężkiej7,8 lub ciężkiej9-12 Choroba Alzheimera sugeruje, że inhibitory cholinesterazy są związane ze skromną poprawą funkcji poznawczych i funkcji, a leki te są zatwierdzone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków w leczeniu ciężkiej choroby Alzheimera. Jednak wszystkie badania z udziałem pacjentów z ciężką chorobą Alzheimera dotyczyły mieszkańców domów opieki, a żadne z badań dotyczących umiarkowanej do ciężkiej lub ciężkiej choroby Alzheimera nie zbadało strategii kontynuowania leczenia inhibitorami cholinoesterazy u pacjentów przyjmujących już te leki. . Istnieją bardzo ograniczone dowody wskazujące na trudną decyzję dotyczącą kontynuacji lub przerwania leczenia, gdy choroba postępuje, ale kontynuacja leczenia wiąże się ze zwiększeniem niekorzystnych wyników, w tym omdleniem, koniecznością założenia stałych stymulatorów serca i złamaniami biodra.13
Zbadaliśmy, czy pacjenci żyjący społecznie z chorobą Alzheimera, którzy mają umiarkowaną do ciężkiej choroby i już otrzymują donepezyl, odnoszą korzyści z kontynuowania leczenia i czy korzystne jest inicjowanie memantyny w tym momencie w trakcie choroby. Mieliśmy trzy cele: po pierwsze, aby sprawdzić, czy w ciągu 52 tygodni kontynuacja donepezylu w porównaniu z odstawieniem leku będzie wiązać się z lepszym poznaniem i funkcjonowaniem; po drugie, aby sprawdzić, czy leczenie memantyną, w porównaniu z placebo memantyną, wiązałoby się z lepszym poznaniem i funkcjonowaniem; i po trzecie, aby sprawdzić, czy połączenie donepezilu i memantyny zapewni dodatkowe lub synergiczne korzyści.
Projekt badania i uczestnicy
Donepezil i memantyna w badaniu umiarkowanym do ciężkiego choroby Alzheimera (DOMINO) były wieloośrodkowym, podwójnym
[patrz też: leczenie niepłodności, alergolog, laryngolog ]
[przypisy: who definicja zdrowia, terapeuta uzależnień poznań, komórki macierzyste kraków ]