Case-Control Badanie wirusa brodawczaka ludzkiego i raka jamy ustnej i gardła ad 7

Słabe uzębienie, 30,31 nieczęste szczotkowanie zębów, 31, 32 i rzadkie wizyty u dentysty30,33 wiązały się ze zwiększonym ryzykiem raka płaskonabłonkowego głowy i szyi. Ponieważ utrata zębów jest często spowodowana przewlekłymi infekcjami bakteryjnymi (np. Zapaleniem ozębnej), może służyć jako substytut przewlekłej infekcji i zapalenia, co może być ważne w patogenezie raka. Szczególne infekcje szyjki macicy (np. Zakażenie Chlamydią trachomatis) zwiększają ryzyko zachorowania na raka [34], a nasze wyniki sugerują, że koinfekcje bakteryjne mogą odgrywać podobną rolę w okolicy jamy ustnej. Brak danych dotyczących diety, który wiąże się z ryzykiem raka płaskonabłonkowego głowy i szyi, 35 jest ograniczeniem naszych badań, ale jest mało prawdopodobne, aby wyjaśnić zaobserwowane powiązania z zakażeniem HPV. Wpływ naszych wyników na zdrowie publiczne jest podkreślany przez coroczny wzrost zachorowalności na nowotwory migdałków i podstawy języka w Stanach Zjednoczonych od 1973 r.36,37 Rozpowszechnianie praktyk seksualnych wśród nastolatków może przyczyniać się do tego wzrostu38. Nasze wyniki oraz wyniki innych badań dostarczają uzasadnienia dla szczepień przeciwko HPV zarówno u chłopców, jak i dziewczynek – od raków jamy ustnej i gardła u mężczyzn i kobiet. Jeśli szczepienie jest równie skuteczne w zapobieganiu doustnemu zakażeniu HPV-16, jak to ma w zapobieganiu zakażeniu szyjki macicy, 39 znaczące zmniejszenie częstości występowania raka ustno-gardłowego w zaszczepionych populacjach dałoby ostateczny dowód przyczynowości.
[więcej w: masaż kontralateralny, olx lubawa, lek do inhalacji dla dzieci ]